
Tulvat
Seuraava Vaasa-lehden juttu, joka julkaistiin 3.12.1932, kertoo hyvin siitä miten tulva saattoi yllättää mihin vuodenaikaan tahansa. Tämäkin tulvan nousu tapahtui joulukuussa, jolloin jäät olivat liikkeellä keskellä talvea.
Jäänlähtö kaatoi Munakan sillan eilen.
Eilen aamulla alkanut jäänlähtö kaatoi keskipäivän aikaan Munakassa Kyrönjoen vanhan maantiesillan, jolloin Ylistaro-Seinäjoki välinen tieyhteys katkesi.
Kaatunut pukkisilta oli varsin vanha ja laho, niin että se pitkän ajan on ollut liikennekelvoton, kunnes viime vuonna Ylistaron ja Isonkyrön kunnat korjauttivat siltaa, varsinkin sen kansirakennetta, niin että ylimeno joltisestikkin on käynyt laatuun, ovatpa autotkin ajaneet jälleen siltaa. Vahinko sillan sortumisesta on kuitenkin suhteellisen mitätön, paitsi liikenteen kannalta. Sillan kaatuminen teki eilen nurmolaisille heinämiehille vakavan kepposen. Nurmolaiset olivat ajaneet aamulla heiniä hakemaan joen yli ja heidän palatessaan oli tie poikki, niin että miesten oli ajettava kuormineen 7 km kierros Auneksentien sillan kautta, jossa sielläkin sillan kaatumavaara oli iltapäivällä melkoinen. Kymmenmiehinen joukko vartioi siltaa niin kauan, että jäät olivat menneet ja joki vapaa.
- Kansan kuvalehden juttu vuodelta 13.5.1944.

- Tavaraa ja junaan menijöitä soudetaan Kuoppalan mäeltä Pysäkinmäelle 1932. Arvi Riihimaan ottama kuva.

- Kyläläisille tulevaa postia kuljetetaan tulvan aikana soutuveneellä ensin postijunalta Talouskaupassa sijainneeseen postiin ja siitä sitten postinkuljettajan mukana eteenpäin. Vene oli tärkeä kulkupelin varsinkin kevättulvilla, jotka kestivät yleensä suunnilleen kolme viikkoa.

- Jotta ihmiset pääsivät käymään pysäkin alueella sijainneissa kaupoissa, postissa ja Säästöpankissa sekä nousemaan junaan, oli keksittävä monenlaisia kulkupelejä. Lautta oli kätevä tapa liikkua. Kuvassa edessä Matti Jaskari, keskellä Sanna Ruohoniemi ja takana Eeva Riikonen.
