Munakan historiaa

Vaasan radan rakentaminen alkoi elokuussa 1879. Mahtoikohan kukaan tuon monista kyläkunnista muodostuneen melko hajanaisen alueen asukkaista aavistaa, millaisessa kylän historian taitekohtaa he elivät. Rautatie toisi tullessaan liikkumisen helpottumista, uusia keksintöjä, liiketoimintaa ja liitti alueen ihmiset paljon vahvemmin kuin aikaisemmin...

1900-luvun alkuvuosina oli Munakassa monia yrityksiä saada aatteen paloa syttymään kyläläisten sydämiin. Työväenyhdistys perustettiin Munakkaan suurella innolla 1900- luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ja se toimi aktiivisesti järjestäen puhetilaisuuksia, iltamia ja kesäjuhlia. Omaa taloakin puuhattiin. Työväenyhdistyksessä perustettiin...

Kevätyönä 1907 Munakan rautatiepysäkin lähellä laskettiin isolla miesvoimalla ja juhlallisuuksin veteen 30-40 paikkainen jokilaiva Ilmajoki. Ilmajokinen välsksäri Oskar Engman muisteli vanhuusvuosinaan, miten hän halusi tuoda laivan kuljettamaan kansaa Nikkolan ja Munakan välille. Siihen aikaan moottorilaitteet olivat vielä epävarmoja ja haluttiin...

Munakan alueen historiaa on värittänyt kuuden kunnan kainalossa olo siitä asti, kun ensimmäinen pysyvä asukas tänne saapui 1792. Munakan alueella oli Vähänkyrön, Isonkyrön, Ylistaron ja Seinäjoen ulkosarkoja, Nurmon viljelysmaita ja osa kyläkunnista kuten Seittu ja Ujainen kuuluivat Ilmajokeen. Esimerkiksi Varvinkyläksi kutsutulla kyläkulmalla...

Kevät 1982 oli Munakassa erityisen sateinen. Kelirikko oli kautta aikojen ollut todellinen riesa Munakan maantien käyttäjille, mutta varsinkin keväällä 1982 tien pinta suorastaan kupli savista kuravelliä. Erityisesti Hahkan pajan kohdalla tie oli rapaista kynnöspeltoa, ja auton täytyi kaarrella tien koko leveydellä välttääkseen pohjattomat...